Ο ΓΙΑΝΝΟΣ ΚΑΙ Η ΜΑΡΙΓΩ

Κινηματογραφική απόδοση του πολυφωνικού τραγουδιου «Ο ΓΙΑΝΝΟΣ ΚΑΙ Η ΜΑΡΙΓΩ» από τα Κτίσματα Πωγωνίου.

ο γιαννος και η μαριγω

Είναι εμφανής η ομοιότητα του μοτίβου με μερικούς αρχαίους μύθους. Οι εραστές που δεν μπορούν να είναι μαζί εν ζωή ή που τους χωρίζει ο θάνατος, ενώνονται μετά θάνατον αφού οι θεοί τους έχουν μεταμορφώσει σε κάτι άλλο.
Ο Φιλήμων και η Βαυκίς ανταμείβονται για την ευσέβεια τους και μεταμορφώνονται σε δέντρα που μεγαλώνουν το ένα δίπλα στ’ άλλο. Όταν ο σύζυγος της Κύηκας πνίγεται στη θάλασσα, η Αλκυόνη αυτοκτονεί. Οι θεοί τους λυπούνται και τους μετατρέπουν στα πουλιά αλκυόνες.
Κυνηγημένη από τον Απόλλωνα, η Δάφνη ζητά τη βοήθεια του πατέρα της, του ποταμού  Πηνειού. Εκείνος την μετατρέπει στο φυτό δάφνη. Ο Απόλλων κάνει την δάφνη σύμβολό του και την στεφανώνεται. Η Άρτεμης μεταμορφώνει την Αρέθουσα σε πηγή στην Σικελία για να ξεφύγει από το κυνήγι του ποταμού Αλφειού. Εκείνος όμως πάλι ενώνεται μαζί της ως υποθαλάσσιο ρεύμα. Οι Πλειάδες μεταμορφώνονται σε αστερισμό αλλά ο διώκτης τους και πάλι της ακολουθεί καθώς γίνεται κι αυτός αστερισμός. Είναι ο Κυνηγός Ωρίων.

 

 

Ο Γιάννος και η Μαριγώ σ’ ένα σχολειό πηγαίναν.
Γιάννος μαθαίνει γράμματα κι η Μαριγώ τραγούδια.
Τα δυό τους αγαπηθήκανε, κανένας δεν το ξέρει
κι ο Γιάννος τ’ αποφάσισε της μάνας του το λέει.
– Μάνα μ’ τη Μάρω αγαπώ και θέλω να την πάρω.
– Τι λές μωρέ παλιόπαιδο και φιδοδαγκαμένο,
η Μάρω είν’ αξαδέρφη σου, πρώτη ξαδέρφισσά σου.
Κάλλιο ν’ ακούσω σάβανο για να σε σαβανώσω,
παρά ν’ ακούσω στέφανα για να σε στεφανώσω.
Η Μάρω αρραβωνίζεται κι ο Γιάννος ξεψυχάει.
Συμπεθεριό και λείψανο στο δρόμο γίναν ένα.
Κανένας δεν ερώτησε από τους συμπεθέρους,
η Μάρω ξαντροπιάστηκε, στέκει και τους ρωτάει.
– Τίνος είναι το λείψανο μεσ’ την χρυσή την κάσα.
– Του Γιάννου είναι το λείψανο με τη χρυσή την κάσα.
Λιγοθυμάει η λυγερή και του θανάτου πέφτει.
Τα πήραν και τα θάψανε σε ένα σταυροδρόμι.
Γιάννος φυτρώνει κάλαμος κι η κόρη κυπαρίσσι,
στριφογυρίζ’ ο κάλαμος φιλάει το κυπαρίσσι.
– Για ‘δέστε τούτ’ αντρόγενο, το πολυαγαπημένο,
που δεν φιλήθικε ζωντανό, φιλιέτ’ απεθαμένο.

 

 

 

 

 

Αφήστε μια απάντηση